вівторок, 21 листопада 2017 р.

Про Ангельські Чини.

Сьогодні, коли святкуємо Собор Архистратига Михаїла і всіх Небесних безтілесних сил, варто пригадати і розібратися з ієрархією Ангелів. Можливо хтось вже добре це знає, а комусь ця інформація буде новою. Втім, повторити не шкідливо .
Ангели були створені Богом набагато раніше матеріального світу.
Завдання їх полягає в  прославлянні Бога та виконанні Його волі. Ангелів, зазвичай, зображають у вигляді молодих юнаків в дияконських одежах (символ служіння) та з крильми за плечима.
 Бог відразу створив різні чини ангельських сил. Відмінність між ними в природі не була результатом різної міри "охолодження" Ангелів в любові. Діонісій Ареопагіт привів в систему церковне вчення про дев'ять ангельських чинів. Він пише, що Небесний світ має ієрархічну будову, оскільки не усі ангельські чини в рівній мірі приймають божественну науку та благодать. Нижчі чини приймають науку від вищих. Ангельський світ є єдине ціле і, в той же час, - сходи. Усі Ангели певною мірою причетні Божеству і Світлу, що повідомляється від Нього, але міри їх ведення і досконалості неоднакові. 
Вища ієрархія: Серафими, Херувими, Престоли.
1.Серафими
 
 
 У Біблії слово Серафими згадується два рази у книзі пророка Ісая.
«  Серафими стояли зверху Його, по шість крил у кожного: двома закривав обличчя своє, і двома закривав ноги свої, а двома літав…І прилетів до мене один з Серафимів, а в руці його вугіль розпалений, якого він узяв щипцями з-над жертівника.  »  — Іс. 6
    Давньоєврейське слово «Сараф» має кілька значень:
  • палаючий, вогненний
  • змій, літаючий змій, змієподібна блискавка
  • літаючий дракон або грифон.
   Діонісій Ареопагіт у своєму творі «про небесну ієрархію» повідомляє про серафимах наступне:
… що стосується до найменування Серафимів, то воно ясно показує невпинне та повсякчасне їхнє прагнення до Божественного, їхню гарячковість та швидкість, їхню палку, постійну, неослабну та неухильну стрімкість, — також їхню здатність дійсно возводити нижчих в горішні, пробуджувати та запалювати їх до подібного жару; так само як означає здатність, опалюючи й спалюючи, таким чином очищати їх, — завжди відкриту, невгасиму, постійно однакову, світлоподібну та просвітлювальну силу їх, яка проганяє та нищить будь-яке затьмарення
    Шестикрилі серафими зображуються в іконографії часто вогненним , червоним кольором.
2. Херувими
 
Херуви́м — наступний після серафимів янгольський чин. Згадуються в Старому Заповіті і в Апокаліпсисі.
  •  Херувими - В  християнській міфології ангели-варти. Херувим охороняє древо життя після вигнання з раю Адама і Єви.
  • Так само прийнято вважати іноді херувимів ангелами - дітьми. Душі померлих дітей, які й на небі залишаються маленькими діточками.
  • Детальний опис херувимів подає пророк Езекеїль:Езекеїль 1:5-14.
 Властивості херувимів описав Діонісій Ареопагіт у своєму творі « Про небесну ієрархію » : Найменування же Херувимів означає їх силу - знати і споглядати Бога , здатність приймати вищий світ і споглядати Божественну досконалість при самому першому його прояві , мудре їх мистецтво - викладати і повідомляти рясно іншим даровану їм самим мудрість.
  • " .....Мав він шість крил , повних очей ; мав також чотири лиця , що дивляться на чотири сторони : одне обличчя подібне обличчю людини , інше - особі тільця , третій - особі лева , четверте - особі орла. Перше лице  , яке є особа людське , означає вірних , котрі живучи в світі , виконують заповіді на них покладені . Якщо хто з них вийде в чернецтво , то він подібним стає особі тільця , тому що несе важкі труди у виконанні чернечих правил і здійснює подвиги більш тілесні . Хто , вдосконалився в порядках загального життя , виходить в усамітнення і вступає у боротьбу з невидимими демонами , той уподібнюється особі лева , царя диких звірів. Коли ж переможе він невидимих ​​ворогів і запанує над пристрастями і підпорядкує їх собі , тоді буде піднесений  Духом Святим і побачить Божественного бачення; тут уподібниться особі орла : розум його буде тоді бачити все , що може трапитися з ним з шести сторін , подібний до тих 6 -ти крил , повних очей . Так стане він цілком Серафимом духовним і успадковує вічне блаженство.
3. Престоли

Престоли (лат. thronus) — третій клас першого ангельського чину, що знаходиться найближче до Бога, в ієрархії ангельських хорів після Серафимів і Херувимів за Діонісієм Ареопагітом описаний у сьомому розділі його твору «Небесна Ієрархія». Вони тримають престол Божий. У Новому Завіті Престоли згадані у Посланні апостола Павла до Колосян та Об'явлені Івана Богослова .

   
Престоли — ці Ангели настільки піднесені й настільки осяяні благодаттю, що Господь живе в них і через них проявляє Своє правосуддя.




 Друга, середня, ієрархія складається з Ангелів, що носять імена: Господства, Сили і Влади.
 4.Господства
 Якщо для Серафимов Бог є Любов, для Херувимів - Премудрість; для Престолів - Цар Слави, то для панування Бог - Промислитель. Панування споглядають Бога саме як Промислителя, оспівують Його піклування про світ. Вони проникають в всілякої турботи Божі, як Він одягає "неба облаки, приготовляє землі дощ, животіє на горах траву і злак на службу людям". Дивуються пануванням, як Бог, настільки великий, обіймає всіх і вся піклуванням Своїм; зберігає і береже кожну билинку, кожну мошку, саму найменшу піщинку.Вчать людей панувати над своєю волею, бути вище всякої спокуси, а також панують над тими злими духами, які заприсягли погубити людину. 
 Споглядаючи Бога як Промислителя - Будівельника світу, панування і людей вчать устрояти самі себе, вчать нас дбати про душу, промишляти про неї. Вселяють людині панувати над своїми пристрастями, над різними гріховними звичками, гнобили плоть, даючи простір духу. Панування потрібно молитовно закликати на допомогу тим, хто хоче звільнитися від якоїсь пристрасті або звички, але не може зробити цього з причини слабкості волі. Людям, які хочуть позбутися від подібної немочі, Діонісій Ареопагіт пропонує молитися: "Панівний святі, зміцните мою слабку волю в боротьбі з гріхом, дайте возгосподствовать мені над страстями моїми!". , вірте, таке молитовне призивання не залишиться безплідним, - пише далі Діонісій. - Зараз же від сонму пануванням послана буде тобі допомогу і фортеця".
5. Сили
 Для Сил Бог - Чудотворець. "Ти єси Бог творящий чудеса" - ось що становить предмет постійного їх хваления і славослів'я. Згадайте, коли ми буваємо свідками якого-небудь явного чуда Божого, наприклад, прозріння сліпого, відновлення безнадійно хворого, то приходимо в невимовне захоплення і розчулення. А Силам дано бачити такі чудеса, яких наш розум і уявити не може. Вони можуть вникати в саму глибину цих чудес, їм відкрита їх мета найвища.
6. Влади.
 Як розпечене залізо, Влади переймаються вогнем Божого всемогутності і стають його носіями. Влади нестерпні для диявола і звертають полчища його тікати. Тому біснуватим й тим, у кого зневіра-  важливо щодня молитися: "Влада святі, владою від Бога вам даною, відженете від раба Божого (ім'я) або раби Божої (ім'я) біса, його (чи її) мучить!". В простоті серцевої закликувані, Влади прийдуть на допомогу, а одержимий бісом відчує легкість в душі своїй.
Крім того, вони зміцнюють добрих подвижників у їх духовних і тілесних подвигах.
Звернемо увагу на те, що середня ангельська ієрархія майже ніколи не зображається в іконописі.


 Нижча ієрархія містить у собі теж три чини:Начала, Архангели і Ангели.
7. Начала
Чин Ангелів, яким доручено управляти всесвітом, охороняти окремі країни і народи та керувати ними. Це Ангели Народоправителі. Їхнє достоїнство вище, ніж Ангелів-Хранителів окремих людей. Із книги пророка Даниїла ми дізнаємося, що піклування про іудейський народ було довірено Архистратигу Михаїлові (див.: Дан. 10, 21).
 ,,Бачив я чотирьох ангелів, що стояли на чотирьох сторонах землі та тримали чотири земні вітри, - свідчить св. Іоанн в Одкровенні. - Їм дано пошкодити землі та моря". Блискавка нерідко спалить, град одне поле побиває, інше немає. Хто дає нерозумної стихії розумне напрямок? Начала. Вони народи до вищих благим цілям, які вказує і окреслює Сам Господь. Зводять, скільки можуть, тих, які охоче коряться їм, до Бога, як до свого Початку.
8.Архангели
 
Хоч число Ангелів безмірно, але Архангелів тільки сім. Подібно семи світильникам перед престолом Всевишнього, сім Архангелів: Михаїл, Гавриїл, Рафаїл, Уриїл, Салафиїл, Ієгудиїл, Варахиїл.

9. Ангели

Ангели (останній, дев’ятий, чин ієрархії) — світлі духовні істоти, які ближче за всіх перебувають до нас і мають про нас особливе піклування.
   Янгол (ангел, ангол) — в християнській, мусульманській і іудейській релігіях: надприродня істота, посередник між Богом і людьми, виконує волю Бога.  Добрі янголи служать Богові й людям (наприклад, янгол-охоронець), злі янголи (диявол, сатана), які збунтувалися проти Бога, схиляють людей до гріха.
Біблія називає янголів службовими духами (До євреїв 1:14).
    У християнстві вважається, що кожна людина має свого янгола-охоронця. Існування янголів було підтверджено папою Римським Іоанном Павлом ІІ в 1986 році.
   Їх називають синами неба або синами Бога.
   У християнстві (насамперед, в аскетичній традиції) мета віруючого полягає в досягненні рівноянгольского стану — у звільненні від пристрастей, беззаконь й в усвідомленні шляхів Бога.

Ще згадуються предвістники:  
- сім Ангелів з золотими чашами, наповненими гнівом Бога (Об.15.1),
- сім Ангелів з трубами (Об.8,6), саме вони будуть предвістниками Страшного суду.
















 Тільки Добро і Любов наблизять нас ангельського стану.

Немає коментарів:

Дописати коментар